Ve dnech 9. – 11. února 2016 probíhalo v Braunschweigu
jednání mezi delegací Slezské církve evang. a. v. (SCEAV), Křesťanského
společenství, z. s. (KS), a zástupci Evangelicko-luterské zemské církve
v Braunschweigu (ELKB). Za SCEAV se účastnili J. Waclawek, T. Tyrlík, M.
Klus a J. Szromek, za KS se účastnili P. Kaczmarczyk a D. Spratek, za ELKB
biskup Ch. Meyns, teologický referent T. Hofer, pastor odpovědný za partnerství
s ČR P. Kapp a pracovnice pro ekumenické záležitosti M. Helmer-Pham Xuan;
jednání moderoval v pozici prostředníka R. Stahl ze Svazu Martina Luthera.
První den po příjezdu navečer jsme se zúčastnili
slavnostního shromáždění v evangelické katedrále sv. Blažeje
v Braunschweigu.
Další dva dny byly věnovány jednáním. Česká i německá
strana se informovaly o poměrech v jednotlivých zemích, pokud se týče
postavení rodiny, její podpory a demografických ukazatelů, a dále o postojích evangelických
církví k homosexualitě.
Dotázali jsme se biskupa Meynse, jak máme rozumět interview,
které poskytl loni v prosinci periodiku Braunschweiger Zeitung, kde označil vánoční příběh za legendu a
metaforu. Biskup Christoph Meyns potvrdil, že nevěří v historicitu příběhu
o Ježíšově narození. Je přesvědčen, že Ježíš se narodil v Nazaretu, a
teprve církev si později vymyslela legendu, v níž místo jeho narození umístila
do Betléma. Jednoznačně a opakovaně rovněž popřel, že by věřil v narození
Ježíše z panny. Na otázku, zda toto přesvědčení sdílí většina duchovních v jeho
církvi, přisvědčil. Uvedl dále, že k historicko-kritické metodě
interpretace Písma se hlásí dle jeho odhadu 95-99% duchovních
v braunschweigské církvi. Sdělili jsme zástupcům EKLB, že dle „Zásad
partnerství“, které schválil v loňském roce synod SCEAV, je jednou
z podmínek pro existenci partnerství shoda na vyznání, že „Ježíš Kristus
byl počat z Ducha svatého a narodil se Marii, která byla pannou“. Při zjevném
nedostatku této shody mezi SCEAV a ELKB nelze v partnerství pokračovat.
Biskup Meyns, který měl „Zásady partnerství“ k dispozici v německém
překladu, uvedl, že má problém rovněž s vyznáním, že ti, jimž nebyly
Kristem odpuštěny hříchy, stráví věčnost v zatracení. Dále nebyl s to
potvrdit víru v historicitu Kristova vzkříšení. Poukázal také na určité
nedůslednosti ve formulaci některých z předložených zásad.
V diskusi jsme se též dotkli problematiky žehnání
homosexuálním svazkům, kde pastor Klus uvedl, že akceptace homosexuality se
v křesťanské teologii objevuje až v polovině 50. let 20. století. Dále
poznamenal, že naše církev vyznává, že Bible je Božím slovem, nikoli, že je
v ní obsaženo Boží slovo, jak prezentoval moderátor diskuse.
Na to, co v diskusi zaznělo, nereagovali zástupci Církevní
rady vyslovením nějakých závěrů. Biskup Wacławek pouze požádal biskupa Meynse,
aby mu zaslal písemně své připomínky k dokumentu „Zásady partnerství“.
V rámci jednání jsme měli možnost vidět zvenčí
uprchlický tábor na předměstí Braunschweigu a seznámit se se službou církve
mladistvým uprchlíkům. ELKB prezentovala svou práci s laickými kazateli
(vedou asi 20% bohoslužeb) a činnost celoněmeckého Centra pro misii v regionech.
Jakkoli jsme zastávali v porovnání
s braunschweigskou stranou zásadně odlišné teologické pozice, vážíme si
otevřenosti a přímosti biskupa Meynse při prezentaci jeho názorů. Ty nám také
umožnily o rozdílných teologických pozicích hovořit ve vzájemné úctě.
Jsme přesvědčeni, že ve světle porovnání „Zásad
partnerství“ s tím, co na jednání zaznělo z úst zástupců ELKB, je
další pokračování v partnerství SCEAV a ELKB nemožné.
Pavel
Kaczmarczyk a Daniel Spratek